R
reactie op een forum
Over elk mogelijk onderwerp (topic) kun je op het internet wel een forum (discussiegroep, prikbord) vinden. Als je meedoet in een discussiegroep of nieuwsgroep, moet je je aan de regels houden.
Een discussiegroep of forum is een plek op het internet waar mensen 'gesprekken' hebben in de vorm van berichten, 'posts'. De meeste discussiegroepen hebben min of meer dezelfde regels waar je je als deelnemer aan moet houden. Sommige forums hebben nog enkele aanvullende, eigen regels. Als je de regels van een forum overtreedt, kun je (met je bijdragen aan de discussie) verwijderd worden. Als je serieus genomen wilt worden, moet je natuurlijk ook serieus reageren.
Als je over een onderwerp de discussie wilt openen, kijk dan eerst of er over het desbetreffende topic niet al een discussie geopend is. Hetzelfde geldt voor een vraag die je wilt stellen: is die vraag niet al gesteld (en beantwoord)?
Aan welke regels moet je je houden?
- Geef in de titel zo kort en duidelijk mogelijk het onderwerp weer.
- Kort in je reactie op een bericht dat oorspronkelijke bericht in tot het hoogstnoodzakelijke.
- Geef alleen relevante informatie.
- Formuleer correcte zinnen.
- Gebruik gewone letters en geen kleur.
Wat moet je niet doen?
- nutteloze posts ('Vind ik ook.');
- onfatsoenlijke taal (schuttingtaal, schelden, racistische taal, bedreigingen, beledigen);
- grappige reacties;
- reacties op taalfouten;
- afsluiten met een groet.
recensie
In een recensie geeft iemand - meestal een deskundige - zijn oordeel. Recensies kunnen gaan over een boek, een film, een tv-programma, een cd, een concert, een voorstelling, een computerspel of een restaurant. Hoewel je in een recensie je oordeel geeft en dat met argumenten onderbouwt, is het niet de bedoeling de lezer te overtuigen. Er kunnen wel overtuigende gedeeltes in de tekst zitten, maar in eerste instantie wil je de lezer over het onderwerp informeren en daar hoort je mening in dit geval ook bij. Je geeft je mening ter overweging.
Een boekrecensie bevat:
- informatie over de inhoud en thematiek
- informatie over de schrijver (leeftijd, beroep, eerdere boeken)
- informatie over verwante schrijvers en boeken
- enkele citaten uit het boek
- een oordeel over het boek
- argumenten bij dat oordeel
Een filmrecensie bevat:
- informatie over het verhaal en het scenario
- informatie over de regisseur en de acteurs (wie, welke eerdere films)
- informatie over de muziek, de locatie en de aankleding
- informatie over vergelijkbare films
- een oordeel over de film
- argumenten bij dat oordeel
redenering
Het geheel van argumenten en standpunt wordt een redenering genoemd.
Er zijn verschillende soorten redeneringen. Redeneringen kunnen gebaseerd zijn op:
- oorzaak en gevolg
- een overeenkomst
- voorbeelden
- voor- en nadelen
- een kenmerk of eigenschap
Redenering
gebaseerd op een kenmerk of eigenschap
Aan een redenering gebaseerd op een kenmerk of eigenschap ligt de volgende gedachte ten grondslag: als alle onderdelen van een groep
hetzelfde kenmerk hebben, dan heeft één onderdeel van die groep dat kenmerk ook. De gedachte die aan deze redenering ten grondslag ligt, wordt
meestal niet expliciet vermeld. Voorbeelden:
- Jeroen is eigenlijk nog een groot kind, want het liefst speelt hij nog met zijn piratenlego.
- Russische leiders zijn niet gewend om kritiek te krijgen en kunnen daar niet goed mee omgaan. Niet verwonderlijk dus dat Poetin zo heftig op die bloggers reageert.
Redenering
gebaseerd op een overeenkomst
Van een redenering gebaseerd op een overeenkomst is sprake als er een vergelijking wordt gemaakt tussen twee gevallen en er een
overeenkomst wordt geconstateerd: omdat het in het ene geval zo is, zal het bij het andere ook wel zo zijn. Voorbeelden:
- Als Geert meegaat, dan krijgen we vast ruzie. De vorige keer dat hij meeging, liep het ook uit de hand.
- Het wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren over de vleestaks zal het wel niet halen. De Eerste Kamer heeft ook het verbod op de rituele slacht tegengehouden.
Redenering
gebaseerd op oorzaak en gevolg
Bij een redenering gebaseerd op oorzaak en gevolg wordt ervan uitgegaan dat een feit of een gebeurtenis zal leiden tot een ander feit of andere
gebeurtenis. Voorbeelden:
- Zijn vader is onlangs overleden. (oorzaak en argument) Daardoor is voor hem op dit moment zijn examen van minder belang. (gevolg en standpunt)
- Het zou mij niet verbazen als we straks allemaal buikpijn hebben. (gevolg en standpunt) Het vlees was namelijk nog helemaal rood van binnen, zo slecht doorbakken was het. (oorzaak en argument).
Redenering
gebaseerd op voorbeelden
In het geval dat een standpunt wordt ondersteund door argumenten die voorbeelden zijn, spreken we van een redenering op basis van voorbeelden. Voorbeelden:
- Je kunt absoluut niet op hem rekenen. Zo kwam hij gisteren zonder af te bellen niet opdagen en toen hij dat verjaardagscadeautje zou kopen, was hij dat ook vergeten.
- In Egypte en Libië zijn revoluties aan de gang en Griekenland gaat failliet. Internationale bedrijven kunnen zich beter niet in landen rond de Middellandse Zee vestigen.
Redenering
gebaseerd op voor- en nadelen
Bij een redenering gebaseerd op voor- en nadelen wordt er een afweging gemaakt: de voordelen worden vergeleken
met de nadelen en op basis daarvan wordt er een oordeel uitgesproken.
Voorbeelden:
- Als je 4 havo overdoet, dan krijg je wel een goede basis om in 5 havo met goede cijfers te slagen. Daar staat tegenover dat je het weliswaar heel zwaar krijgt als je overgaat naar 5 havo, maar dat je toch ook een kans hebt dat je meteen slaagt. Als ik jou was, zou ik het proberen in 5 havo.
- Zonder parlement kan een regering veel sneller beslissingen nemen en zijn we bovendien verlost van een geldverslindende instelling. Aan de andere kant: enkelen krijgen het dan alleen voor het zeggen en willen misschien zelfs andersdenkenden het zwijgen opleggen. Dat laatste weegt toch het zwaarst: laten we het parlement maar niet afschaffen.
redenering gebaseerd op een kenmerk of eigenschap
Aan een redenering gebaseerd op een kenmerk of eigenschap ligt de volgende gedachte ten grondslag: als alle onderdelen van een groep hetzelfde kenmerk hebben, dan heeft één onderdeel van die groep dat kenmerk ook. De gedachte die aan deze redenering ten grondslag ligt, wordt meestal niet expliciet vermeld. Voorbeelden:
- Jeroen is eigenlijk nog een groot kind, want het liefst speelt hij nog met zijn piratenlego.
- Russische leiders zijn niet gewend om kritiek te krijgen en kunnen daar niet goed mee omgaan. Niet verwonderlijk dus dat Poetin zo heftig op die bloggers reageert.
redenering gebaseerd op een overeenkomst
Van een redenering gebaseerd op een overeenkomst is sprake als er een vergelijking wordt gemaakt tussen twee gevallen en er een overeenkomst wordt geconstateerd: omdat het in het ene geval zo is, zal het bij het andere ook wel zo zijn. Voorbeelden:
- Als Geert meegaat, dan krijgen we vast ruzie. De vorige keer dat hij meeging, liep het ook uit de hand.
- Het wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren over de vleestaks zal het wel niet halen. De Eerste Kamer heeft ook het verbod op de rituele slacht tegengehouden.
redenering gebaseerd op oorzaak en gevolg
Bij een redenering gebaseerd op oorzaak en gevolg wordt ervan uitgegaan dat een feit of een gebeurtenis zal leiden tot een ander feit of andere gebeurtenis. Voorbeelden:
- Zijn vader is onlangs overleden. (oorzaak en argument) Daardoor is voor hem op dit moment zijn examen van minder belang. (gevolg en standpunt)
- Het zou mij niet verbazen als we straks allemaal buikpijn hebben. (gevolg en standpunt) Het vlees was namelijk nog helemaal rood van binnen, zo slecht doorbakken was het. (oorzaak en argument).
redenering gebaseerd op voorbeelden
In het geval dat een standpunt wordt ondersteund door argumenten die voorbeelden zijn, spreken we van een redenering op basis van voorbeelden. Voorbeelden:
- Je kunt absoluut niet op hem rekenen. Zo kwam hij gisteren zonder af te bellen niet opdagen en toen hij dat verjaardagscadeautje zou kopen, was hij dat ook vergeten.
- In Egypte en Libië zijn revoluties aan de gang en Griekenland gaat failliet. Internationale bedrijven kunnen zich beter niet in landen rond de Middellandse Zee vestigen.
redenering gebaseerd op voor- en nadelen
Bij een redenering gebaseerd op voor- en nadelen wordt er een afweging gemaakt: de voordelen worden vergeleken
met de nadelen en op basis daarvan wordt er een oordeel uitgesproken.
Voorbeelden:
- Als je 4 havo overdoet, dan krijg je wel een goede basis om in 5 havo met goede cijfers te slagen. Daar staat tegenover dat je het weliswaar heel zwaar krijgt als je overgaat naar 5 havo, maar dat je toch ook een kans hebt dat je meteen slaagt. Als ik jou was, zou ik het proberen in 5 havo.
- Zonder parlement kan een regering veel sneller beslissingen nemen en zijn we bovendien verlost van een geldverslindende instelling. Aan de andere kant: enkelen krijgen het dan alleen voor het zeggen en willen misschien zelfs andersdenkenden het zwijgen opleggen. Dat laatste weegt toch het zwaarst: laten we het parlement maar niet afschaffen.
reproductievragen
Om reproductievragen te beantwoorden, moet je de feitelijke informatie uit een tekst kunnen onthouden en reproduceren.
Voorbeelden:
- In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog? (feit)
- Welke landen hebben de euro als munteenheid? (rijtje)
- Wat verstaan we onder discriminatie? (definitie)
- Waar zit de schildklier? (aanwijzen)